Wednesday, March 28, 2012

شركت سهامي خاص معادن سنگ آهن مركزي ايران

شركت سهامي خاص معادن سنگ آهن مركزي ايران 
 
 معدن چغارت در 12 كيلومتري شمال شرقي شهر بافق و در 125 كيلومتري جنوب شرقي شهر يزد و 75 كيلومتري جنوب غربي شهر بهاباد و در حاشيه كوير ايران واقع شده و داراي آب و هواي بسيار گرم و رطوبت خيلي كم ميباشد .
ارتفاع اوليه توده چغارت 1286 متر از سطح دريا و حدود 150 متر از سطح منطقه اطراف بوده است اين معدن از طريق راه آهن سراسري به طول 1000 كيلومتر با تهران ، 470 كيلومتر با ذوب آهن اصفهان و 610 كيلومتر از طريق سيرجان به بندرعباس ارتباط دارد.

تاريخچه اكتشافي شركت
 معدن چغارت از قديم شناخته شده بود . براي اولين بار استال (STHAL) در سال 1897 ميلادي نقشه زمين شناسي از اين منطقه تهيه نمود . گزارش و اطلاعات بيشتري را ، بنه (BOHNE) طي سالهاي1932-1929 كه بعنوان مشاور معدني دولت ايران انجام وظيفه مي نمود تهيه كرده و باير ((BAIER در سالهاي 1940-1938 راجع به طبقات متامرف بين انارك تا بافق مطالعاتي انجام داده است .
معدن چغارت كه بعنوان بهترين معدن از نظر كميت و كيفيــت سنگ آهن و نزديك به شهــر بافق تشخيص داده شد در دستور كار قرار گرفته و عمليات اكتشاف تكميلي و تجهيز معدن چغارت همزمان با اكتشاف ساير معادن و كانسارها صورت گرفته و بهره برداري از معدن چغارت درشهريور سال 1350 شروع گرديد .
با توجه به وجود معدن چغارت و 38 آنومالي ديگر سنگ آهن با ذخيره حدود 1.7 ميليارد تن در منطقه بافق ، شركت سهامي خاص معادن سنگ آهن مركزي ايران تأسيس و عمليات بهره برداري از معدن چغارت بعنوان يكي از معادن اين شركت با ذخيره اي معادل 177.2 ميليون تن شامل 107 ميليون تن B.F و 70.2 ميليون تن سنگ آهن پر فسفر و كم عيار جهت تأمين سنگ آهن مورد نياز ذوب آهن اصفهان شروع گرديد .
شركت علاوه بر توليد سنگ آهن مورد نياز ذوب آهن اصفهان طي 30 سال گذشته مطالعات وسيعي در زمينة اكتشافات معادن سنگ آهن انجام داده است . و همچنين در خصوص معادن موجود در منطقه از جمله 38 آنومالي آهن دار با ذخيرة حدود 1.7 ميليارد تن سنگ آهن را جمع آوري و اكتشاف نموده است . در اين راستا اكتشافات مقدماتي و تكميلي معدن سنگ آهن چادرملو را كه يكي از معادن آهن دار ناحيه بافق شناخته شده است  از سال 1350 لغايت 1365 انجام داده است كه پس از تصميم گيري مبني بر تجهيز معدن چادرملو ، معدن مذكور از اين شركت منفك و با تشكيل شركت صنعتي و معدني چادرملو عمليات تجهيز و در ادامه بهره برداري از معدن چادرملو به شركت فوق واگذار گرديده است
نمودار تولید سنگ آهن از سال 1350 تا کنون در اینجا آورده شده است

No comments:

Post a Comment