Tuesday, March 20, 2012

آشنایی با شرکت باما


آشنایی با شرکت باماکمينه

شرکت باما با سابقه فعالیت پنجاه ساله و با وسعتی حدود چهار هزار هکتار در فاصله بیست کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است و دارای معادن فعال سرب و روی میباشد .کلیه مراحل تولید از اکتشاف و استخراج تا کانه آرائی و کلسیناسیون توسط کارشناسان و کارگران مجرب داخلی در این مجموعه انجام آمیگیرد تعداد شاغلین حدود 003 نفر میباشدکه حدودا" همین تعداد نیز به عنوان پیمانکار مشغول بکار میباشند.
همسو با تحولات اقتصادی شگرف در صنعت کشور طی سالهای اخیر گامهای بلندی در اینشرکت جهت بهبود وضعیت تولید و استحصال ماده معدنی برداشته شده و سعی شده با استفاده از راهکارها و روشهای نوین ، این مجموعه به یک واحد فعال و پربازده اقتصادی تبدیل گردد.
 .

خلاصه ای از سوابق بهره برداری و اکتشاف


طبق گزارشات موجود اولين عمليات اكتشافي سيستماتيك بين سالهاي 3131 تا 8131 در معدن ايرانكوه توسط دولت انجام گرفت و دو دهنه تونل اكتشافي در شمال منطقه ايرانكوه محل تپه سرخ فعلي حفر گرديد كه آثار آن تاكنون باقيست . ليكن به دليل شروع جنگ جهاني عمليات اكتشافي سرب و روي متوقف گرديد و بعدها نيز موضوع پيگيري نشد .
درآذرماه 0331 شمسي  پروانه اكتشاف معدن كلاه دروازه بشماره 902 و بشماره وزارتي 166/8916 مورخه 03/4/0331  صادرگرديد و  پس از گ
ذشت يكسال از زمان صدور پروانه بهره برداري بنام شركتي كه بعداً باما ناميده شد منتقل شد. در ابتداي كار تونلي در دامنه جنوبي ارتفاعات ايرانكوه حفر گرديد و اولين محصول در تاريخ 51/6/2331 به فروش رسيد . در آغاز شروع بهره برداري در اين معدن عمليات اكتشاف و استخراج به صورت همزمان انجام مي گرفت به اين طريق كه با حفر تونل و احداث كارگاههاي استخراج كليه اطلاعات رگه معدني برداشت مي گرديد و نمونه گيريهاي لازم و آزمايش نمونه ها نيز انجام مي گرفت ، و با توجه به اطلاعات حاصله و مدارك موجود عمليات اكتشاف و بهره برداري افق هاي ديگر برنامه ريزي مي شد . اولين مطالعات اكتشافي تفضیلی در سال 5691توسط Wright. W.S انجام گرفت و 11 حلقه چاه اكتشافي در منطقه پيشنهاد نموده و گزارش نامبرده تحت عنوان سرب و روي در ايران در سال 4431 منتشر شد . در سال 3691 آقاي Bariand.P مطالعه دقيق مينرالوژي بر روي ماده معدني ايرانكوه را انجام داد و در سالهاي 3691 و 4691 آقاي Mully.E.W براي مدت كوتاهي منطقه ايرانكوه را از نظر زمين شناسي مطالعه نمود و نوشته هاي او تحت عنوان " زمين شناسي و ژنز منطقه " انتشار يافت در سال 4691 آقاي Taraz. H نقشه زمين شناسي معادن ايرانكوه را با مقياس 0005 : 1 تهيه نمود . از سال 4691 تا 5691 يك شركت مشاوره أي به نام Bergbau Planing Gmbh Essen منطقه ايرانكوه را در سه فاز شامل تهيه نقشه زمين شناسي ، محاسبه ذخيره و روش استخراج مورد مطالعه قرار داد.
در سال 6431 دو نفر زمين شناس از سازمان زمين شناسي كشور بنامهاي شريفي و نوريان ظرف مدت دو هفته نقشه أي از معدن كلاه دروازه را با مقياس 005 : 1 تهيه نمودند . در سال 3791 آقاي Bearlen مينرالوژي و پاراژنز ماده معدني ايرانكوه و ارتباط آن را با ژنز معدن مورد مطالعه قرار دادند .


در سال 2531 آقاي مرتضي مومن زاده و آقاي Ziserman A . طي گزارشی چندين بيرون زدگي از ماده معدني در مناطق ايرانكوه را نشان داده و با تهيه نقشه أي با مقياس 00005: 1 سعي نمودند ارتباط آنرا با سنگ شناسي ناحيه و تكتونيك آن نشان دهند . آخرين گزارشات اكتشافي در سال 5531 توسط آقاي دكتر مومن زاده و دكتر راستاد تهيه گرديد كه به
 طور نسبتاً دقيق چينه شناسي منطقه و سن آنرا مشخص مي نمايد . آقاي ميرمحمدي نيز از نظر كريستالوگرافي و مينرالوژي كانيهاي ثانويه مـــعادن ايـرانكوه را
مورد مطالعه قرار داد . در سالهاي 1360 و1631 منطقه از نظر ژئوفيزيكي مورد مطالعه سازمان زمين شناسي كل كشور قرار گرفته است سرانجام آقاي دكتر راستاد در تز دكتراي خود منطقه ايرانكوه را دقيقاً مورد مطالعه قرار داد و گزارش مفصلي از منطقه تهيه نموده است . 

عمليات بهره برداري توأم با اكتشاف تا سال 8431 خصوصاً در معدن كلاه دروازه انجام گرفته ، نحوه استخراج به صورت تونلي و ايجاد كارگاه استخراج بوده است كه با اين روش مقدار زيادي ماده معدني در حاشيه كارگاههاي استخراج و همچنين در ستونهائي جهت نگهداري باقي مانده است . از سال 8431 به بعد عمليات به روش تونلي تعطيل و عمليات استخراج به صورت روباز شروع گرديد . قبلاً عمليات اكتشافي عمدتاً براي اكتشاف گالن انجام مي شد . بعداً به سنگهاي سفيد رنگي برخورد نمودند كه ابتدا بنام باطله دور ريخته مي شد كه بعد ها معلوم شد سنگهاي مذكور از تركيبات روي ميباشند . مقداري از آنها توسط يك شركت صنعتي و معدني ايراني به خارج از كشور ، احتمالاً شوروي ، صادر گرديد و سپس براي بالا بردن عيار آن كوره هاي سنتي در معدن احداث گرديد كه تا 05% عيار سنگ را بالا برده و عيار متوسط روي بين 53 تا 05 درصد مي رسيد كه در اين صورت بازار بهتري داشت و با توجه به پيدا شدن مشتريهاي جديد شركت نياز به سرمايه گذاري و توسعه را پيدا نمود . لذا با پيش فروش سنگهاي معدني سرب و روي به شركت سهامي پوست و پشم و پنبه مبلغ يك ميليون ريال وام دريافت نمود . در آن زمان با توجه به اينكه قيمت فروش به شركت مذكور دو سوم قيمت فروش همان سنگ به كشور شوروي بود ليكن بدليل پائين بودن دستمزد كارگران و كم عمق بودن ماده معدني شركت با سودي كه حاصل نمود توانست علاوه بر مستهلك نمودن بدهي ها احتياجات خود را خريداري و عمليات بهره برداري را گسترش دهد تا اينكه روابط بين اين دو شركت به علت اختلافات مالي تيره شد و شركت باما مستقلاً عمليات بهره برداري را ادامه داد و در آن زمان سرمايه شركت از محل سودهاي حاصله به حدود 04 ميليون ريال رسيده بود كه با بالا رفتن سرمايه ، شركت اقدام به تأسيس يك كارخانه فلوتاسيون به ظرفيت 042 تن خوراك درشبانه روز نمود و سپس به تدريج ظرفيت آن را تا 003 تن خوراك در روز توسعه داد .
  
 

 
در سال 2531 كارخانه فلوتاسيون به ظرفيت 0001 تن و دو كوره تكليس هر كدام به ظرفيت 052 تن خوراك در شبانه روز را احداث شد . سپس قرارداد توسعه كارخانه فلوتاسيون و احداث كارخانه هوي مديا را تا ظرفيت 0005 تن خوراك در شبانه روز با شركت دندي سالا منعقد گردید كه تا اوائل انقلاب تا حدود 08% عمليات نصب آن انجام و بقيه پس از انقلاب توسط كارشناسان ايراني انجام گرفت . همزمان با توسعه كارخانه هاي فلوتاسيون ماشين آلات بهره برداري از معدن جهت استخراج به صورت روباز خريداري گرديد . در حال حاضر با نصب كارخانه هزار تني و كوره هاي لورگي عمليات استخراج از معدن به صورت روباز و  زیرزمینی و عمليات كانه آرائي در محل معدن انجام مي گيرد و ماده معدني با عيار حدود 9-5 درصد به كارخانه كانه آرائي وارد و پس از آرايش عيار 84 تا 06 درصد به صورت كنسانتره صادر ميگردد .

No comments:

Post a Comment